Theorie

Om met praktijklessen te starten, is het essentieel om snel je theorie-examen te behalen, aangezien je een geldig certificaat nodig hebt voor het AVD-examen.

Whatsapp ons

Theoriecursus

Wil je snel je motor theoriecertificaat halen? Bij Rijschool Aalsmeer kun je een volledige theoriecursus volgen. Voor slechts € 150, inclusief examenkosten, kun je deelnemen aan deze ééndaagse cursus! Ideaal als je snel wilt slagen. Heb je interesse neem dan contact met ons op!

Wat staat je te wachten?

Bij het CBR leg je het theorie-examen voor de motor af. Zorg ervoor dat je minstens vijftien minuten voor aanvang van het examen aanwezig bent. Het examen bestaat uit 50 vragen en duurt ongeveer 45 minuten. Om te slagen, moet je minstens 44 vragen correct beantwoorden.

Geldigheid

Na het behalen van je theorie-examen heb je 1,5 jaar om zowel je AVB als AVD praktijkexamen succesvol af te ronden.

Bravok

Bij de start van het praktijkexamen verkeersdeelneming, zal de examinator je vragen om een bepaalde punten op de motorfiets te controleren, bekend onder de afkorting BRAVOK.

BRAVOK

B - Banden en Brandstof

Controlepunten voor banden: Moeten voldoende op spanning zijn. Dit kun je in het instructieboekje van de betreffende motor vinden. Voldoende profiel is vereist, met minimaal 1mm maar het is veiliger om 2mm aan te houden. Ze mogen niet uitgedroogd zijn of grove beschadigingen vertonen. Verwijder steentjes of glas, maar laat spijkers en schroeven zitten voor verwijdering door de garage. Controleer of het profiel gelijkmatig slijt en of de ventieldop aanwezig is.

R - Remmen

Controlepunten voor remmen: Beide remmen werken hydraulisch, via remvloeistof. Controleer het vloeistofniveau van de voor- en achterrem en zorg dat er geen luchtbel boven de vloeistof zit. Visueel controleer je de remblokken en remschijven op gelijkmatige slijtage. Het ABS-lampje op het dashboard moet bij het starten branden en uitgaan bij een snelheid van ongeveer 10 km/h.

A - Accu

Controlepunten voor de accu: Zorg dat de accu deugdelijk is bevestigd en controleer het vloeistofniveau (indien van toepassing). Controleer op oxidatie van de accupolen en smeer ze eventueel in met zuurvrije vaseline.

V - Vering en Verlichting

Controlepunten voor de vering: Controleer of de vering voor en achter schoon is en geen tekenen van lekkage vertoont. Let vooral op de demping, vooral bij oliekeringen aan de voorvork. Stel de vering af volgens de instructies voor passagier of bagage.

Controlepunten voor de verlichting: Controleer voor het rijden de werking van voor- en achterlicht, remlicht, richtingaanwijzers en claxon.

O - Olie

Oliecontrole: Controleer het oliepeil met de motor rechtopstaand en vul indien nodig bij volgens de instructies. Peil de olie bij een koude motor.

K - Ketting en Koeling

Controlepunten voor de ketting: Smeer de ketting regelmatig, bij voorkeur na een rit. Controleer de speling van 2-3 cm tussen tandwielen. Controleer de ketting regelmatig op slijtage, vooral na regen of lange ritten.

Controlepunten voor de koeling: Controleer het koelvloeistofniveau bij een koude motor.